Marta GĄSIENICA SZOSTAK, tkaczka, architekt wnętrz, malarka, fotografik,
ur. 13. 11. 1938 r. Równe (Wołyń, ob. Ukraina), mieszka w Zakopanem.
Studia: 1957-63 Państwowa Wyższa Szkoła Sztuk Plastycznych (ob. Akademia) Gdańsk, Wydział Architektury Wnętrz, Pracownia Stanisława Listowskiego, dyplom 1964; studia uzupełniające: École Nationale Supérieure des Arts Appliques, Paryż, Wydział Tkaniny, Pracownia Janine Avramidis.
Prace pedagogiczne: 1982-2002 nauczyciel projektowania tkanin artystycznych, dzianiny, malarstwa i rysunku według autorskich programów, Technikum Tkactwa Artystycznego im. Heleny Modrzejewskiej, Zakopane.
Działalność: członek ZPAP od 1965; 1974 - 80 nadzór artystyczny w Spółdzielni ZWW (Zakopiańskie Zakłady Wzorcowe) Cepelia; 1978 instruktor doskonalących warsztatów tkackich, Zurich (Szwajcaria); 1991 warsztaty j.w., Amersfoort (Holandia).
Nagrody i wyróżnienia: 1978 Dyplom honorowy, II Quadriennale Krajów Socjalistycznych, Erfurt; 1980 Wyróżn. Prezydenta m. Gdyni, Wystawa „Inspiracje '79”, 1978
II nagroda Wystawa „400 dzieł na 400-lecie Zakopanego”, Zakopane; 1981 II nagroda na konkursie „Tkanina Roku”, Zakopane; 1983 wyróżnienie, wystawa poplenerowa „Art-Stilon”, Gorzów Wielkopolski; 1988 III nagroda „Ogólnopolska Wystawa Tkaniny” towarzysząca VI Międzynarodowemu Triennale Tkaniny Artystycznej, Łódź; 1988 Sonderpreis, Wystawa „Consumentart”, Norymberga.
Twórczość: głównie w dziedzinie tkaniny autorskiej (duże kompozycje powstające w cyklach tematycznych i miniatury), również fotografia, malarstwo (pastel), projekty wnętrz. Tkaniny projektowane w różnych konwencjach, zarówno bliskich abstrakcji jak i figuratywnej, często bogate fakturowo, o głębokim reliefie rzeźbiarskim, rzadziej w klasycznej technice gobelinowej. Tematyka zróżnicowana, najliczniej reprezentowane impresje z natury silnie przetworzone na kompozycje pejzażowe, rzadziej prace antropomorficzne (akty, portrety) i o tematyce sakralnej. Wielość rozwiązań formalnych wyrażonych zarówno w dynamicznych, mięsistych strukturach, jak delikatnych ażurach lub spokojnych płaszczyznowych powierzchniach. Oszczędna kolorystyka występuje we wszystkich pracach tkanych dzięki wykorzystaniu naturalnych barw używanych surowców, sizalu, jedwabiu, lnu, wzbogacona spokojną gamą ciepłych kolorów aż do brązu włącznie. Wszystkie prace cechuje dyscyplina kompozycyjna oparta na symetrii i nastrój powagi skłaniający do spokojnej kontemplacji. Fotografia występuje zarówno jako dziedzina autonomiczna i jako pomocnicza do pozostałej twórczości. Malarstwo należy do najnowszych działań i także jak inne jest inspirowane naturą, głównie pejzażem.
Ważniejsze realizacje: Tkaniny – cykle: PEJZAŻE: („Jankowy”, „Kominy Tylkowe”, „Chłopski pejzaż I, II”, „Filar Północny”, „Gleba”, „Gra w ciemno-jasno”,”Gra w zielone”); SZKICE Z PODRÓŻY : („Spacer we mgle”, „Maree”, „Plaża”, „Jezioro Głuche”; „Szkice z podróży: E 16, E 22, E 81, E 82”); MAPY PLASTYCZNE : („Tarnawa”, „Gorce”, „Orawa”,”Spirala 21”,”Jesion”): STRATYFIKACJE: („Tajemnica I, II” ,„Stratyfikacja”); SKAŁY : („Szwajcaria saksońska”, „Erozja”, „Erozja lodowcowa”, „Redłowski klif”, „Piaskowiec A,B,C,D,E,”); PORTRETY: („Byłam I,II,III” „Byłam IA”, „Roślina, zwierzę, człowiek”); BIBLIJNY : („Dwie postacie” - Zwiastowanie, „Misterium” - Ukrzyżowanie, „Trzy postacie” - Emaus): MINIATURY : („Juruś J.P.”, ”Monolog”, ”Liść figowy”); Malarstwo – cykle: SZKICE POWSZEDNIE I, II: (pejzaże podhalańskie, mazurskie, węgierskie); PORTRETY; Fotografia – cykle: „Cienie, cztery pory roku”, „Zmierzch”.
Prace w zbiorach: Białystok, Muz. Okręgowe; Muzeum Narodowe Oddział Gdańsk-Oliwa; Łódź, Centralne Muzeum Włókiennictwa; Gorzów Wielkopolski, Muz. Lubuskie; Zakopane, Muz. Tatrzańskie, St. Die , Francja, Centre Culturele Georges Sadoul.
Wystawy indywidualne tkaniny: 1974, Kulturny Dom, Stary Smokowec (Czechosłowacja), (tkaniny Marty, rzeźby Michała Gąsienicy Szostaka, męża); 1976, Sopot, Gal. BWA, wspólnie j.w. /K./; 1977, Gal. PSP (Pracownie Sztuk Plastycznych); Gal. BWA Sieradz /K./ wspólnie j.w.; 1980, Kraków, Pawilon Wystawowy (ob. BWA) /K. M.. Bujakowa/; Zakopane, Gal. BWA /K T. Brzozowski, M. Bujakowa/; 1981, Budapeszt, Ośrodek Informacji i Kultury Polskiej /K. T. Brzozowski – przedruk/; Gdańsk, Gal. Teatru Wybrzeże / K. St. Rodziński/; 1984, Warszawa, Gal. Rzeźby, Stołeczne BWA /E. Karna/; Zakopane, Muz. K. Szymanowskiego „Atma” ; 1985, Gorzów Wielkopolski, Gal. BWA „Art-Stilon”, /K. J. Gąsiorek, przedruki fragm. tekstów T. Brzozowski, M. Bujakowa E. Karna/; Łódź, Centr. Muz. Włókiennictwa, /K. D. Wróblewska/; 1986, Zakopane, Gal. BWA; Białystok, Gal.BWA, /K. I. Huml/; 1991 Amersfoort Gal. Dubbelzeven, (Holandia); Helsinki, Gal. 25, (Finlandia); 1993, Nowy Sącz, Mała Galeria; 1995, Zakopane, Muz. Tatrzańskie „Koliba” /malarstwo/; 1996, Zamość, Gal. BWA; 2004, Zakopane, Muz. Tatrzańskie „Koliba” /malarstwo/, 2006, Zakopane, Gal. Miejska /malarstwo, fotografia/; 2006, Miechów, Gal. BWA /K. I. Huml, J. Owidzka/; 2006. Nowy Targ, Gal. MBWA„Jatki” /K. j.w./.
Irena Huml
Biogram z „Allgemeines Kunstlerilexikon”, Leipzig, Thomson, 2006 r.
Bibliografia: Indeks Artystów Plastyków, Wr. 1992-97; Kto jest kim na Podhalu, Warszawa 2005; /an/Dzinnik Polski (Kraków) 1980 z dn. 31.11; La Nawette (11) 1980, Francja; E Karna Projekt (War.) 1981 /2/; I. Huml, Projekt (War.)1984 /5/; 1985 /1/; E. Karwowska, Głos Robotniczy (Łódź)1985 /62/; /ada/, Gazeta Lubuska (Gorzów Wielkopolski) 1985 /144/; I. Witkowski, Przegląd włókinniczy (Łódź) 1985 /11/; J. Antecka, Dziennik Polski (Kraków) 1986 /286; A. Koziara, Kurier Podlaski (Białystok) /31/; K. Konecka, Gazeta Współczesna (Białystok) 1987 /43/; H. Szczawińska, Słowo Powszechne (Mutacje–Warszawa) 1987/254/; Nasze ikony Nowy Sącz 1997 /22.06/; L. Huml, Współczesna Tkanina Polska, Warszawa 1989; A.G. Sztuka przedmiotu- przedmiot sztuki, Warszawa 2003.
________________________________________